Chevrolet Bel Air 1955

 

Senaste nytt fylls på längst ner på sidan - uppdaterad 121007! Hoppa direkt dit här.

 

Ända sen i tonårsåldern har jag gillat Chevrolet från 1955. Det har alltid varit en dröm att ha en sån bil men känts som att det nog alltid skulle vara just en dröm. Men så sommaren 2006 kom brorsan hem och visade den Cheva -50 som dom hade köpt. Jag blev otroligt sugen på USA-bil igen (hade en Mustang -70 för länge sen) och till min förvåning blev min fru också helsåld på deras bil.

Så här såg brorsans Cheva -50 ut:

Här är ett par inscannade gamla bilder på Mustangen jag hade:

Ulrika och jag pratade ofta om att nån gång skaffa egen USA-bil från 50-talet. Eftersom det visade sig att vi båda gillade det slitna skicket på brorsans bil öppnade sig ju lite mer möjligheter än om man skulle leta efter en bil i riktigt fint skick. Prislappen blir ju lite mer rimlig på bilar i det skicket. Tur kan man ha på många sätt och jag hade det på så sätt att Ulrika sa att när vi skaffar en, så fick jag välja modell. Cheva -55 tänkte jag direkt! Jag tror hon har ångrat det nu, för skulle vi stå inför samma val idag, skulle hon nog vilja att vi skaffade en Buick av årsmodell -50 i stället, eller kanske en Rod. Vinner vi pengar nån gång får det bli så! Jag kommer under resten av mitt liv vara tacksam gentemot brorsan och hans fru för deras bilköp, utan det hade det nog aldrig blivit av för vår del heller.

Hur som helst, jag började intensiv-läsa annonser i både tidningar och på nätet och nästan dagligen under sommaren 2006 tittade jag in på Jimmy Hålls websida och dreglade över den -55:a som han hade till salu. Här är bilder från hans websida på när bilen skulle skeppas från Californien.

Det kändes som den var lite dyrare än vad vi hade tänkt oss (innan vi ens hade bestämt oss för märke och modell), men ju mer jag tittade och jämförde med andra desto rimligare verkade priset. Till slut tog jag kontakt med honom och brorsan och jag åkte upp och tittade. Så fort jag klev innanför dörren i hans otroligt fina och nybyggda garage och fick syn på bilen var det klippt! Jag undrar i efterhand vad som skulle kunna ha fått mig att inte köpa bilen. Man är nog en rätt så usel förhandlare, med total avsaknad av is i magen. Jag blev störtförälskad i bilen och vi skrev papper och jag betalade handpenning. Här är några bilder jag tog hos Jimmy, i september 2006.


En månad senare hämtade vi bilen - jag, brorsan och hans svåger. Med skohorn till hjälp gick det att klämma in bilen i vårt lilla garage hemma och där bor den nu. Det är ganska besvärligt att skruva med bilen i ett så trångt utrymme, men huvudsaken är att vi nu har bilen och fördelen med att ha den på hemmaplan är ändå så pass stor att det till viss del uppväger nackdelarna med det lilla garaget - i alla fall lite...

Det som ska göras med bilen nu är att byta ut nödvändiga slitdelar och göra den klar för besiktning, med förhoppningen att kunna åka i sommar (2007). Sedan lär jag väl fortsätta att förbättra den lite smått under kommande år för att så småningom göra en större renovering, med ramlyft och lackering. Fast i nuläget känner jag ingen som helst brådska över det - stuket som bilen har nu med det slitna skicket tilltalar både mig och Ulrika och jag tycker det finns en stor charm i det, precis som andra antika saker.

 

2007-02-10 - Handla delar från USA

Jag har precis beställt det mesta av dom delar som jag behöver för att kunna göra bilen körklar. Det var visst inte bara avgassystem som saknades för att kunna besikta, som jag fick uppgift om när jag mailade och frågade om bilen första gången, utan liiite mer än så. Bakre motorfästena var t ex helt av i vulkningen, så hela motorpaketet hade droppat bakåt och neråt så att topparna och ventilkåporna låg och pressade mot torpeden med tändkablarna i kläm emellan. Så nu börjar jag få en uppfattning om jobbet och delarna som krävs för att kunna få den besiktnings- och körbar...

Från Eckler's har jag beställt bl a renoveringsdelar till rattstången, kylarslangar, nya motorkuddar, bussningar, gummilister, torkarblad och torkarreglage-vajer, sidobackspegel, solskyddsfästen, reläer, ljuddämparfästen m m smått. Ny framruta är också beställd fast från annat håll.

Det är första gången jag handlar bildelar från USA så det ska bli spännande att se hur lång tid det tar och vad slutnotan landar på. Det senare faller kanske mer inom "nervöst" än "spännande" om jag ska vara ärlig. Kul blir det i alla fall när grejorna kommer vilket med lite tur blir i slutet av mars!

 

2007-02-25 - Småpyssel

Värmepaketet i bilen var både rostigt och ur funktion. Eftersom det tittar fram så tydligt under instrumentpanelen har jag tagit loss det, slipat av och snyggat till det. Försökte också få värmekranen att fungera igen och jag tror det lyckades - ska testa att köra vatten igenom för att kolla innan jag sätter tillbaka det. Väntar på nya vajrar som ska dit först innan jag skruvar tillbaka det i bilen (om det funkar, vill säga).

 

2007-03-11 - Förbättringar fram

Nu har jag börjat skruva med framvagnen på bilen. Ska byta bärarmarna till andra, begagnade som har bussningar i betydligt bättre skick än mina och som förhoppningsvis ska gå att köra på några år. Håller på och slipar av dom och tänkte snygga till dom också innan jag monterar dom på bilen. Ska försöka komma ihåg att knäppa lite bilder också i den vevan.

 

2007-04-20 - Målat lite

Jag har slipat av och kladdat på lite färg på dom begagnade bärarmarna jag köpte liksom fjädrarna. Nu ska framvagnen skruvas ihop igen. Fick igår reda på att delarna jag beställt från USA kommer först mot slutet av maj. Det känns lite trist, men blir desto roligare när dom dyker upp. Frågan är bara hur långt in på sommaren man kommer innan bilen blir körklar - det återstår att se. Innehållet i hinken nedan är vad som fanns inuti framvagnsbalken som jag passade på att skrapa ur medan bärarmarna var borta. Det var en hel del skit!

Fel motor!!!

Efter lite mailande med en f d kollega blev jag idag varse att bilen inte alls har orginalmotorn i som jag fick uppgift om när jag köpte den. Som standard skulle en 265 V8 ha suttit i, men det visade sig idag att det som sitter i är en 283 V8 från -58. Lite trist är det kanske att det inte var orginalmotorn i - inte för att jag idag planerar någon orginalrenovering, men skulle man nån gång göra det så hade det ju varit roligare. Å andra sidan är 283:an en standard smallblock-motor medan 265:an skiljer sig lite grann så det kan ju underlätta vad gäller köp av delar.

 

2007-05-18 - Bärarmarna bytta

Nu sitter dom "nya" bärarmarna och stötdämparna på plats. Kontrasten mot ramen och resten som inte är åtgärdat blir ju påtaglig, men varje sak som blir bättre än det var innan är jag glad för. Jag har varken tid eller pengar att fixa allt som jag skulle vilja byta så det får ta sin tid. Tog några bilder på bakfjädrarna också, som är lite märkliga tycker jag. Ser ut som ett extra blad monterat under ordinarie fjäderpaketet. Eftersom jag nu har andra och nymålade fjädrar liggande ska jag försöka hinna byta till dom innan bilen ska ut på vägen.

 

2007-05-24 - Fönstershopping

Framrutan som sitter i är som synes sprucken. Ny ruta är beställd hos Veterania och den kommer i morgon. Det företaget rekommenderas varmt! Det ska bli spännande att se hur pass krångligt det är att byta rutan. Förhoppningsvis ska det gå utan att förstöra nånting, varken lister eller den nya rutan - lite nervöst blir det.

 

2007-06-10 - Den som väntar...

Nu äntligen har mina delar kommit från USA! Jag beställde dom den 9 februari men missade en container med någon dag (annars skulle delarna ha kommit i början av april), fick vänta en månad på nästa som sen krånglades bort under några veckor hos fraktbolaget, så fyra månader efter beställningen gjordes kan jag nu äntligen fortsätta jobba med bilen. Nu ska avgassystem monteras klart, bussningar till styrstag ska bytas, främre motorfästen ska bytas, rattstångens alla smådelar ska bytas ut, termostat och kylarslangar bytas. När bilen sen kan köras ut på gården ska framrutan bytas och bladfjädrarna likaså. Utöver det en lång rad småsaker, mest el-relaterade, som också måste bytas ut inför besiktningen.

Bil-säsongen är ju igång sen länge så det känns så trist att den fortfarande står upp-pallad och okörbar i garaget, men nu har jag i alla fall delarna, så det är bara att jobba på. Fasen vad jag längtar efter att få sätta mig bakom ratten och köra den! Jag håller tummarna för att det inte ska dyka upp några problem som jag inte har upptäckt ännu och som skulle fördröja det ännu mer - det skulle kännas sååå tungt i det här skedet.

 

2007-06-24 - Ute ur garaget igen!

Äntligen!!! Efter nästan nio månader inklämd i garaget kunde jag rulla ut bilen ur garaget. Den ville inte starta - sög inte bensin vilket senare visade sig bero på igensatt anslutning inuti tanken, samt igenkladdad tank. Men med en liten flaska hängande under huven gick det i alla fall både att starta och köra bilen lite. Jag blev otroligt glad att det skramlande ljudet var borta - det var uppenbarligen dom lösa bultarna som inte höll startkransen ordentligt fast. Skönt att slippa ta ner lådan, för nu är jag så sugen på att få köra med den.

Här kommer några bilder från första dagen den fick komma ner från pallbockarna och ut i ljuset sen i höstas.

 

2007-07-15 - Första besiktningen

Jaha, då har det gått lite tid igen. Det var intensiva veckor fram till besiktningen, men nu är både registrerings-besiktningen och första kontroll-besiktningen avklarade vilket följdes av en veckas semester med familjen. Bilen blev godkänd i reg-besiktningen, tack vare att brorsan kunde åkte iväg till Mekonomen och köpa självhäftande röda reflexer bak samt en tejprulle så jag kunde smeta dit en 110-märkning på hastighetsmätaren (hade bara markerat upp till 90 - klantigt, jag vet).

På den kontroll-besiktningen fick jag fyra tvåor - hög CO-halt, glapp i vänstra navet, startspärren på rattstången och slitna torkarblad. Jag hade köpt nya blad som inte passade på mina torkar-armar, så jag var tvungen att montera dom gamla bladen för att reg-besiktningen skulle godkännas men dom underkändes samtidigt i kontrollbesiktningen... Jag har nu flyttat över dom nya bladen och fixat hjulglappet. Startspärren har kommit så den ska monteras och sen är det bara CO-halten som ska fixas inför en efterkontroll. Skattemärket har kommit och sitter på bilen så nu går den att köra och det är så jäkla kul! Nu kan vi börja använda bilen på riktigt och lära känna den - förhoppningsvis ska det inte dyka upp alltför många tråkiga överraskningar.

En stor del i att bilen över huvud taget är körbar har Cheva-kompisen Owe i Göteborg. Tack vare honom fick jag en jättefin tank på plats och tillsammans med ny givare kunde bilen äntligen köras för egen maskin. Tack så jättemycket, Owe!!! Brorsan har varit över och hjälpt mig flera gånger med olika saker, bland annat upptäckte han att den ena ventilkåpan satt felvänd och var en anledningen till motorskrammel. Betydligt tystare blev det när jag vände den 180 grader så inte lyftarna tog i längre.

Brorsan och en annan Cheva-kompis, Jorma, kom över ett par dar innan besiktningen (kolla in Jormas röda fina '55 nedan) och vi hjälptes åt att plocka ur den gamla rutan. Jag kunde också ta en titt på hur Jormas signalring satt monterad, vilket gjorde att jag kunde få motsvarande att sitta bra på våran bil. Brorsans svåger Per kom dan innan besiktningen och hjälpte mig (eller snarare så hjälpte jag honom) att montera den nya rutan. Ett riktigt besvärligt jobb var det och det känns som att gummilisten (som var ny) inte sitter riktigt bra... Får se vad jag ska göra med den framöver.

Här kommer i alla fall lite bilder från sista dagarna inför besiktningen:

I helgen blir det Power Hot Rod Reunion - för första gången i egen jänkare och det ska bli TOPPEN!!! Hoppas bara vädret blir bra för annars tar vi inte Chevan dit. Den otäta rutan ihop med ytrosten samt att jag inte hunnit blåsa ur ramen ännu gör att jag fegar om det vankas regn. Ramen är full av fin, nästan dammliknande sand som jag vill blåsa ur. Skulle det komma in vatten där innan, lär det bli en smet som blir väldigt besvärlig att få ur. Ska nog behandla karossen på nåt sätt sen också när rutan är fixad så man törs ta ut den även om det skulle komma nån regnskvätt. Men jag vill samtidigt inte ändra utseendet.

 

2007-07-21 - Hot Rod Reunion 2007

Nu har Chevan varit på sin första bilträff i Sverige. Den skötte sig fint fram och tillbaka till Hot Rod Reunion utanför Strängnäs. Det var en kanon-träff med massor av grymma bilar. Jag tog inte så många bilder, men några fina eller coola Classic Chevys (och en rod) kunde jag inte motstå. Dagen efter kom brorsan över och då passade jag på att knäppa ett par bilder. Bilderna överst på den här sidan på brorsans Cheva '50 tog jag förra året vid samma tid och det var då allting startade i huvudet. Att nu ett år senare ha en egen, körbar Cheva '55 är otroligt kul och jag är obeskrivligt nöjd!

 

2007-08-30 - Spontan plåtning

Jag var hos Autodäck för att försöka komma till rätta med en irriterande pyspunka på ena framhjulet. När vi stod där och pratade kom en bil infarande och två personer hoppade ur och frågade om dom fick plåta Chevan. Det visade sig vara Claes och Carl på tidningen Klassiker som var på väg mellan två reportage, försenade och stressade. Dom gillade synen av Chevan ståendes med upphissad front och hela verkstadsmiljön utanför Jormas däckfirma, så dom blev tvungna att svänga in på gården. Dom plåtade lite, frågade lite och for sen iväg. Ett hastigt men mycket trevligt möte! Jag mailade Claes sen och fick ett par av bilderna dom tog. Här kommer dom:

För övrigt kan jag varmt rekommendera firman Autodäck, om man bor i Eskilstuna-trakten och ska handla däck!

 

2007-09-15 - Första sommaren över

Sommaren har passerat och det har varit en underbar sommar - vår första sommar med Chevan. Den första vintern fokuserade jag på att fixa saker som var absolut nödvändiga för att bilen skulle gå att besikta - allt som hade med utseende att göra fick vänta, men även många saker som har med funktion att göra, såsom hur motorn gick. Den har ingen fungerande choke och nånting mer är det som krånglar, för det går inte att trycka pedalen i golvet snabbt, då dör den. Ger man den långsamt mer gas så går den bra. Jag ställde ventilerna härom dagen och nu går den i alla fall tystare, men nånting skramlar fortfarande inuti - vet inte om det är nåt lager. Det, tillsammans med fortsatt byte av slitdelar, gör att jag vet att det kommer att finnas saker att göra den här vintern också. Fast nu har vi trots allt en körbar bil och jag tänker ha som målsättning att inte riva isär mer än att jag vet att jag hinner få ihop den till våren. Jag vill inte missa lika stor del av säsongen som det blev i år.

Ska sätta ihop en lista framöver på lite delar som ska beställas hem den här vintern och precis som förra gången blir det med fokus på dom mest nödvändiga sakerna. Det finns så mycket som vore kul att skaffa, men det gäller att prioritera - bilen ska förbättras utan att det lämnar några större spår i plånboken.

Jag svängde iväg en stund igår kväll när höstsolen sken för att knäppa några bilder som man kunde vara kul att titta på under vintern. Precis när jag kom fram till grustaget där jag tänkte plåta (och som ligger bara ett par km hemifrån) så gick solen i moln men här är två bilder som jag tycker blev okej ändå:

 

2007-09-16 - Kul besök!

Idag hade vi besök av Owe och hans son Jimmy. Utan Owes hjälp hade vår Cheva aldrig kommit ut på vägen den här sommaren - plånboken hade inte tillåtit inköp av alla delar som behövde bytas så jag känner oerhört stor tacksamhet gentemot honom. Vi kollade på bilen, Owe plåtade (se nedan - undertecknad vid pärlan) och sen åt vi lite mat och pratade bilar tills det var dags för dom att åka hem igen. Själv var jag alldeles för glad och tankspridd för att komma ihåg att ta några bilder. Det var jättekul att träffas! Kolla bland mina länkar för att se Owes 55:a som är under renovering.

 

2007-11-11 - Grattis till mig själv

Ett utmärkt sätt att fira sig själv på fars dag var att låta Chevan komma ut ur garaget en sista gång innan den pallas upp för vinterns mekande. Kunde inte hålla mig från att åka en sväng och sen var den dagen räddad! Jag längtar till nästa sommar!!!

 

2008-01-12 - Spindelägg

Nu skruvas det lite i garaget igen! Har äntligen bytt bakfjädrarna och hoppas därmed få bilen rak. Den har hängt lite grann i vänster bak, så jag hoppas det är bladfjädern där som orsakat det. Det visar sig när den kommer ner från pallbockarna nästa gång.

Eftersom bilen befunnit sig i Sverige sen våren 2006 borde jag inte behöva bekymra mig men det känns ändå lite olustigt varje gång jag hittar nya spindelägg. Nu senast när jag rotade med fingrarna i hålen i ramen där bakfjädrarna sitter monterade, ramlade det ut gamla (tomma) högar med vita ägg-säckar och spindelnät. Det borde inte finnas nån levande kvar, men helt säker känner jag mig inte och jag kan inte låta bli att undra vilken sorts spindel som har lagt alla äggen...

En renoverad Rochester 2-portsförgasare med elektrisk choke är beställd från USA (finns länk till firman bland mina länkar), liksom nya framnav med modernare lager. Sen ska jag också kolla och eventuellt byta ventillyftare och kam. Efter det borde bilen vara körbar igen, fast lite bättre än förra sommaren. Dels tystare motor (utan skrammel) och sen att man kan köra iväg utan att behöva vara så försiktig på gasen - den nuvarande förgasaren har inte varit rolig för trycker man ner gaspedalen lite för snabbt så storknar den och hostar bara till och det är inte kul att alltid behöva smyyyga iväg. Jag har heller inte velat renovera den eftersom choken ändå inte fungerar ihop med insuget som sitter på. Men nu blir det bra om inget oförutsett inträffar.

 

2008-01-22 - Renoverad förgasare

Nu är förgasaren bytt! Den funkade perfekt när jag hade monterat den och startade bilen första gången - precis som jag hade hoppats på. Nu svarar den bra på gasen och det är så skönt, för nu blir den mycket mera körbar. Ska justera el-choken lite bara, för den öppnar lite för tidigt nu.

Jag plockade ner bilen från pallbockarna att köra ut den ur garaget och backa in i stället, eftersom jag ska skruva med motorn. Då kunde jag konstatera att bytet av fjädrarna bak gjorde susen, för nu står bilen rakt igen! Nu ska den upp på pallbockar igen för byte av nav och hjullager fram samt knutkors.

Apropå höjden på bilen förresten, så avviker jag nog lite från vad dom flesta verkar sträva efter. Jag har ingen som helst önskan att sänka bilen - tvärt om. Inget Gasser-stuk, för det kräver ju sin motor och chassiombyggnad och skulle dessutom knappast passa på en 4-dörrarsbil, men här är två exempel på en i mina ögon perfekt höjd på en 55:a. Jag vill höja bilen så att tröskellådans nederkant ligger jämns med hjulens centrum, både fram och bak.

Har lekt lite i Photoshop också för att illustrera. Först ligger en bild på hur bilen ser ut nu, sen en bild på ungefär den höjning som jag tror att jag skulle vilja ha (eller nästan i alla fall) och sen en rejäl sänk-bild också, bara som jämförelse.

 

2008-03-30 - Jakten på missljudet inleds

Nya nav och lager sitter på plats fram nu och jag har precis lyft av insuget och det var väl inte i nyskick där under precis men såg nog ändå bättre ut än jag hade befarat. Bilen har gått ca 12.000 mil men eftersom motorn är bytt nån gång tidigare har jag ingen aning om hur långt den har gått. Lyftarna såg väl okej ut (så vitt jag kan bedöma) så jag antar att kammen är schysst (tack för tipset Y-block). Jag tänker ändå byta lyftarna eftersom någon eller några av dom kärvar och är orsaken till missljudet i motorn (hoppas jag). Vilken eller vilka det är har jag inte kollat ännu - dom får ligga i avfettning nu några dagar. Jag passade på att tvätta av insuget och har gjort rent i motorn, under insuget. Återstår att göra rent det som går att komma åt, sen ska det monteras ihop igen med nya delar.

 

2008-04-20 - Motorn ihop, missljudet kvar

Nu är motorn ihopsatt igen, med nya lyftare, stötstänger och packningar och det gjorde så klart gott, och dessutom känns det som att den går bättre. Tack Per för hjälpen med ihopmonteringen! Jag har läst och läst, men det går ju aldrig att jämföra med praktisk erfarenhet så jag hade säkert missat och krånglat till saker. Tyvärr är ljudet kvar, det som gjorde att jag ville byta lyftare från början... Kanske är det staven mot bensinpumpen, hoppas det. Ska ta bort och kolla den inom kort.

Det var kul att kunna köra bilen igen, även om jag har några till saker som jag vill fixa innan jag anser den vara redo inför sommaren. Jag ska byta bussningar i växellänkaget, lite el-prylar och annat smått. Och precis som inför förra sommaren går jag och grunnar på om jag skulle stryka nån rostskyddsfärg på taket och bakluckan men jag har inte bestämt mig ännu.

 

2008-05-03 - Inte bensinpumpen heller...

Jaha, nu har jag bytt bensinpumpen och bytt staven som löper mellan kammen och bensinpumpen och satt tillbaka den nya med stor omsorg. Armen på bensinpumpen var lite sned - förra året när jag bytte bensinpump var det ett svettigt lirkande med packningarna som ville glida omkring och staven som hela tiden ville glida ner innan jag hade fått dit bensinpumpen ordentligt, så uppenbarligen blev det inte bra. Nu såg jag till att motorn stod i läget där staven ligger så högt i motorn som möjligt, samt att jag hade fettat in den så den inte gled ner. Då kunde jag montera bensinpumpen utan stress och krångel och hade stora förhoppningar på att den skulle gå tyst och bra.

Men tydligen var det inte det heller som orsakar ljudet. Jaja, nu skiter jag i det! Jag ska be nån mer lyssna på motorn och kanske försöka lyssna mig fram med trädgårdsslang om jag kan lokalisera ljudet, men just nu orkar jag inte bry mig mer om det. Det värsta som kan hända är att motorn rasar och då får väl bilen stå tills jag skaffat en annan motor eller bytt ut den. Men man blir lite less... Jag ville så gärna att det skulle bli helt bra nu.

Efter justering av tändningen härom dagen går den märkbart bättre och så bra som den går nu har den inte gått sen vi köpte den. Så när som på missljudet då...

 

2008-05-24 - Lowbrow Party

Gänget bakom Lowbrow Magazine hade sitt fjärde party idag i Eskilstuna och vi var där och spanade in bilar, lyssnade på musik och knäppte några bilder - kalasväder och fina bilar! På kvällen var det spelning på Raw och det var tyvärr inte lika bra som förra gången. Fast samtidigt är det nog väldigt svårt att få till nåt lika bra som, eller bättre än den uppsättningen som var då med Jed Clayton Combo, Little Ace och inte minst 42nd Street!

La ut lite bilder på Nailheads forum.

 

2008-05-27 - Missljudet låter så här

Det där med att skita i att motorn låter illa går inget bra! Det stör och oroar mig alldeles för mycket. Var ute och filmade en snutt med vanliga digitalkameran (som ju inte har nån vidare mikrofon) och så här illa låter det. Ska försöka få hjälp att i alla fall ställa diagnos om det över huvud taget går utan att riva isär motorn, så får vi se vad man ska göra efter det. Den får snällt hoppa tillbaka upp på pallbockarna i garaget för vidare felsökning...

 

2008-06-02 - Från femmans cylinder

Brorsan kom över i kväll för att hjälpa till att hitta orsaken till det äckliga ljudet i motorn. Efter att ha postat filmklippet på hur motorn låter på Trifive.com så fick jag tips att det skulle kunna komma från någon eller några av kolvarna. Testade tipset att starta motorn med en tändkabel i taget lossad och noterade en markant minskning av ljudet när 5:ans tändkabel var loss, så det har tveklöst med den cylindern / kolven / kolvbulten / vevstaken att göra!

Hur jag ska gå vidare härifrån vet jag inte ännu... Allting kostar ju och frågan är vad som är bäst utifrån kostnad (på kort och längre sikt), tiden det tar att fixa och inte minst det oerhört starka behovet av att kunna få köra med bilen under sommaren - särskilt till träffarna runt omkring. Att ha bilen stående hela eller stora delar av sommaren är det sista jag ville ha. Dessutom kräver bruksbilen lite omvårdnad nu inför stundande besiktning så jag måste försöka lägga Cheva-grubblerierna åt sidan ett tag - inte lätt, hela kroppen stretar emot.

 

2008-06-05 - Mopar-besök!

En kompis kom förbi och visade upp nyförvärvet - en -69 Roadrunner nyss hemkommen från USA! Den är i bruksskick, eller busskick om man så vill - inte perfekt i lacken men såg riktigt fin ut ändå. Vacker sång från 383:an med headers. Jag gillar modellen riktigt mycket. Det var jättekul och piggade upp undertecknad, som inte deppat klart över det egna motor-trasslet. Tack för besöket - det gjorde gott!

 

2008-07-08 - Sprucken flexplatta

Lossade oljetråget och täckplåten i förra veckan, så jag kunde se lite mer av flexplattan. Såg då att flexplattan hade en spricka intill mitten, vid en av bultarna mot veven. Så nu vet jag att jag måste ta ur motor och låda och ta isär dom. Har därför släppt tanken på att snabb-fixa motorn och köra vidare i sommar, men det satt långt inne.

Ska försöka bestämma mig om jag till nästa sommar ska renovera nuvarande motorn eller skaffa en annan som redan är i bra skick (är nog det mest troliga). En 283 eller ännu hellre en 327 ligger i så fall närmast till hands, eftersom jag vill behålla det gamla stuket under huven med ventilkåpor utan ventilation och med oljepåfyllning i insuget. Lådan behöver också åtgärdas eller bytas. Ibland växlar den ner lite hårt och sen läcker den i packboxarna både fram och bak. Måste därför ta samma beslut där - fixa den jag har, skaffa en annan låda och då ligger det närmast att byta till en likadan PG-låda för att slippa bygga om med balk, växel-länkage och annat smått (men som tillsammans ändå kostar en del). Om några år vill jag nog byta till kanske en 200R4-låda för att kunna köra snålare men just nu handlar det om att få bilen körbar igen till nästa sommar utan att det kostar alltför mycket. Jag vill INTE ha bilen stående nästa sommar igen!

 

2008-08-31 - Förberedelser

Den här helgen har jag förberett bilen för att lyfta ur motor och låda. Har tagit bort och lossat allting utom motorfästena. Nu är det bara att invänta nån nära förestående helg med fint väder, eftersom garaget är för litet så motorn måste lyftas ur på gården. Bilder kommer från den operationen...

 

2008-09-20 - Motor och låda på vift

Idag har motorn och lådan åkt ur! Det var första gången jag gjorde nåt sånt själv så jag var lite lite fundersam på om det skulle gå bra, men med assistans av 11-åriga sonen gick det bra. Hann inte ta isär motorn nånting, men jag tog i alla fall isär motorn och lådan från varann och såg då att flexplattan mycket riktigt var sprucken. Det kan ju förklara en del av missljuden motorn har haft för sig, men sen är det ju nåt mer dessutom, det måste det vara.

Knäppte lite bilder under arbetets gång. Eftersom takhöjden i garaget är för låg och hela gården lutar åt olika håll fick platsen för lyftet bli dörrhålet till garaget och det gick bra efter lite trixande. Kranen tog i dörrposten innan motorn var tillräckligt högt upp, så jag fick haka på ett lyftblock också för att lyfta lådan lite extra. Sen satt John inne i bilen med foten på bromsen och rullade försiktigt undan bilen medan jag lyfte.

Nu ska jag lyfta av topparna och försöka bilda mig en uppfattning om motorn känns värd att renovera. Har nog egentligen redan bestämt mig för att köpa en annan, men jag vill i alla fall titta efter.

 

2008-09-21 - Topless

Topparna åkte av idag! Har inte kollat så noga, men inte såg det så vackert ut precis. Cylinderloppen såg ganska fina ut, tyckte jag, men jag vet å andra sidan inte hur det ska se ut så jag kommer att se till att nån mera kunnig får ta en titt på allting innan jag bestämmer mig.

 

2008-09-24 - Ingen vacker syn

Jag vände motorn upp och ner idag, skruvade av tråget och tog sen ur alla kolvarna. När det var klart var det helt mörkt ute på gården, så det gick inte att fortsätta. Dessutom var det dags att hjälpa till med läxor inne. Nästa gång ska jag försöka ta loss vevaxeln så jag sen kan be nån kolla allting. Kolvarna är nog inte mycket att hoppas på men jag är lite nyfiken på om blocket, veven, vevstakarna och topparna kanske är användbara.

Knäppte några bilder idag med - först på det skitiga tråget och sen på veven. Närbilden på veven är där 5:ans vevstake satt och det var ju från 5:ans cylinder som missljudet kom. Jag tyckte inte jag kunde se nån skillnad på veven just där med blotta ögat, inte heller på vevstakslagren. Däremot kändes den kolvbulten möjligtvis lite glapp jämfört med dom andra så det kanske var det som orsakade knacket.

 

2008-09-26 - Missljudets orsak hittad, annan motor köpt!

Köpet är handskakat så gott det går per telefon, men jag har inte hämtat den än. Den finns 40 mil bort så hämtningen blir så snart jag kan.

En kompis kom över och tittade på mina motordelar idag ute på gården och kunde snabbt konstatera att vevaxeln behövde slipas om, cylinderloppen borras - dels för att dom var repiga, men också för att åtminstone cylinder nummer 5 var oval och det syntes tydligt med blotta ögat! Där lär orsaken till slamret från motorn vara. Utifrån vad jag redan visste att det skulle ha kostat att renovera innan det, så kändes det inte längre ekonomiskt försvarbart för en gammal motor, som inte ens är bilens orginalmotor. Därmed bestämde vi oss för att renovering gick bort - det fick bli en annan motor.

Motorn vi köpte i stället är den 283 som var orginalmotor i en Chevelle '66 och som ska vara i bra skick. Den har bara gått knappt 8000 mil. Dom yttre delar som den motorn saknar har jag redan eftersom det är en likadan motor. Det känns jätteskönt att inte behöva bekymra sig längre över hur jag ska göra med motorn - även fast den inte ens är hämtad känns det så skönt att beslutet är taget.

Nästa steg blir att fundera på vad som ska göras med den läckande lådan - byta packboxar, renovera, byta till annan likadan PG eller nåt helt annat...

 

2008-10-12 - Ny motor, bara 43 år gammal

Så var den "nya" motorn hemma! Tack vare vår gränslöst snälla granne blev det en helt bekymmersfri resa, han sponsrade motor-inköpet genom att erbjuda mig att låna hans bil och kärra. Eftersom vår bruksbil stod med trasig framvagn på gården var det väldigt välkommet. Jag åkte hemifrån vid 5-tiden på morgonen med ambitionen att hinna upp till Sörforsa utanför Hudiksvall och sen hinna passera Västerås på hemvägen innan Biltema stängde - där skulle ett motorstöd inhandlas. Besöket hos Kjell var kul - vi lastade motor, snackade bilar, drack kaffe och dessutom hade jag förmånen att få kolla in och lyssna på hans riktigt snygga Chevelle -66 (se nedan).

Väl hemma var det dags för det lite besvärliga momentet att få motorn upp till boden - hela vår tomt är en enda gräsbevuxen uppförsbacke - och jag är tvungen att ha motorn i boden eftersom den inte får plats i garaget. Tog fart med bilen uppför gräsmattan med motorn på släpkärran bakom. Jag lyckades komma upp en bit, men när bilen började spinna i gräset var det bara att haka av kärran och dra upp den för hand sista biten. Jag satte mig i dörrhålet till boden, med fötterna mot en skivstång mellan dörrposterna, och drog sen med ett rep kopplat till kärran medan Ulrika gick och höll i draget och styrde. Sen gick det någorlunda lätt att baxa in pallen med motorn på in i boden. Nu sitter motorn på motorstödet och ska tvättas av till att börja med. Det känns jättekul! Lite bilder från den här helgen:

 

2008-11-11 - Makeup

Nu är motorn tvättad och målad. Det kändes bra att passa på när den satt där på motorstödet. Remskivor, insug, fläkt och lite andra småsaker fick sig en skvätt färg också. Känns lite roligare att stoppa den i bilen nu, även om det viktigaste och mest angelägna så klart är att den går bra. Jag längtar efter att få stoppa den i bilen och framför allt att få höra hur den går! Här är lite målar-bilder:

 

2009-03-08 - Fästen och tråg

Inte så mycket nytt har hänt, med tanke på hur lång tid som har gått sen förra uppdateringen. Jag har borrat och gängat blocket, för det övre bulthålet för det högra motorfästet saknades. Det gick jättebra till slut, tack vare värdefull hjälp (tack Kim), så nu sitter motorfästena där. Lite annat har kommit på plats också, såsom bensinpump, insug och vevhusventilation. Grenröret har jag bara hängt dit för att kolla hur det ser ut. Dom är stålborstade och sen behandlade med Calyx. Ser riktigt snyggt ut och ska tydligen hålla sig så länge. Vi får väl se framöver om det stämmer.

Nu ska motorn ner på pall och vänta på att bultas ihop med lådan. Kvar att fixa innan den ska lyftas i bilen igen är lite pyssel med just lådan samt att motorrummet ska tvättas av lite medan det går bra att komma åt. Sen ska jag byta knutkorsen (som aldrig blev bytta förra vintern), pinjong-packningen på bakaxeln och lite annat smått innan bilen är klar för körning igen.

Jag råkade förresten för en tid sen få syn på en annan persons fråga om oljetråg på ett forum, vilket gjorde mig fundersam. Efter att ha ställt lite frågor själv, visade det sig att oljetråget som satt på den 283 jag just köpt inte skulle passa i en Cheva -55. Styrstaget skulle ha tagit emot tråget... Som tur var har jag den gamla motorn kvar, så det var bara att plocka tråget från den, rengöra och knacka ut dom värsta bucklorna på undersidan och sen måla det också. Oljepumpen fick bli en ny, anpassad för det djupare tråget - jag ville inte använda pumpen från gamla motorn eftersom den var så skitig inuti. Här är en bild där man bl a ser skillnaden på det gamla, djupare tråget från 56-57 (som man alltså bör använda om man ska stoppa en 56-85 CSB i en 55-57 Cheva) till vänster och standard CSB-tråget som satt på "nya" motorn:

 

2009-04-13 - Vårsolen har kommit och motorn är tillbaka!

Vad det är underbart att man äntligen har fått smaka på vårsolen. Vilken vidrigt solfattig vinter det här har varit!

Så kom då dagen äntligen när motorpaketet skulle lyftas i. Tack vare hjälp från Kjell, brorsan, Kim och John gick det jättebra! Jag fick låna byggnadsställnings-rör och och lyftblock av Kjell och byggde en stadig lyftställning framför garaget. Sen lyfte vi upp motorpaketet, rullade in bilen under och sänkte ner motorn. Jag hade lagt ramper under bilen för att få lite arbetshöjd under så jag skulle kunna komma åt att bulta dit dom bakre motorfästena. Nu sitter det en motor på plats och det känns toppen och börjar se ut som det ska igen!

Närmast ska det i olja och sen skruvas upp oljetryck innan allting kopplas in i form av kardan, kylarslangar, el, reglage och sånt. Kardanen har fått nya knutkors och en skvätt färg. Bussningarna i växel-länkaget är bytta och motorrummet är tvättat lite lagom. Lådan brydde jag mig inte om att måla. Tyckte inte jag ville lägga en massa tid på det, eftersom jag inte vet hur länge eller om den ens kommer att fungera, så den gnodde jag in med linolja i stället. Det ser riktigt snyggt ut eftersom den är av gjutjärn. Här är några bilder från lyftet:

 

2009-04-20 - Finare än förut

Nu börjar det likna nåt under huven igen! Det mesta är inkopplat på motorn och om jag bara vore klar med bakaxeln skulle jag kunna provköra snart. Nåja, det är bara att se till att få den detaljen gjord och sen hänga dit kardanen igen - sen så! Kul kontrast till bilens yttre blev det i alla fall nu när motorn ser lite bättre ut än förra året även om det hade varit roligare om motorrummet också hade blivit uppfräschat. Men det visste jag att jag inte skulle hinna med under vintern och dessutom hade det dragit med sig kostnader som inte hade varit välkomna. Lite jämförelse-bilder - gamla motorn som satt i förra sommaren och "nya" motorn (som bara är 43 år gammal):

 

2009-05-08 - Äntligen körklar!!!

För två veckor sen blev jag klar med dom sista prylarna, så när som på att jag besegrades av den trilskande muttern på bakaxeln... Jag skulle lossa yoket på bakaxeln för att byta packboxen, men kunde inte få loss muttern trots att jag tog i allt vad jag orkade med ett extra långt krafthandtag. Jag hade kämpat i omgångar säkert 3-4 timmar med den förbannade muttern. Jag låg och stönade, slet och drog och svor under bilen när jag hörde en förlösande kommentar från Ulrika som satt och gjorde fint i rabatten intill garaget. Sen kändes det så rätt att bara släppa det momentet och gå vidare. Hon påpekade att eftersom jag gjort allting annat själv med bilen under vintern, kanske jag kunde acceptera att jag helt enkelt får lämna bilen på verkstad för att få det fixat. Och det är klart - en verkstad har bra verktyg och riktig lyft, så det borde vara ganska enkelt fixat för dom. Så fick det bli, jag släppte det och kunde jobba vidare med dom sista småsakerna och livet vände på några sekunder från botten till toppen - tack Ulrika!

Nervöst värre var det sen att starta motorn första gången och dyka ner och börja leta efter läckage. Jag hade nästan räknat med att den skulle läcka nånstans, men än så länge har jag inte sett nåt. Bilen var först väldigt ovillig att hoppa igång och gick väldigt illa - tändningen stod galet efter en tankevurpa från undertecknad men efter samtal och besök av motorjouren i släkten (tack igen Per - du är supersnäll, pedagogisk och imponerande kunnig) startade den direkt och går nu jättefint. Några saker dök upp som behövde fixas - dels verkade kickdown-länkaget bromsa lite så att förgasaren inte gick tillbaka helt till tomgångsläge och sen läckte det avgaser i skarven mellan grenrör och avgasrör på ena sidan (tack Ulf för att du hittade det).

Nu är dom sakerna fixade och efter att ha kört lite grann kan jag konstatera att lådan fungerar bättre än förut och den läcker inte längre. Motorn verkar gå alldeles utmärkt och känns märkbart piggare än den 283 som satt i förut. Dels är den frisk, till skillnad från den gamla, och sen har den inte gått särskilt många mil heller. Topparna verkar lite portade, såg jag när jag monterade insuget och nu sitter också Ignitors brytarlösa på plats (som jag har haft liggande snart ett år) och alla dom sakerna bidrar ju till hur den går. Men viktigast av allt var ju att den skulle funka och inte ha några missljud och det har den inte. Tack Kjell i Sörforsa!!! Den går jättefint, precis som du sa och det känns som en present även om jag köpte den själv!

Känslan att äntligen få sätta sig bakom 18-tumsratten igen, veva ner rutan, dra igång V8'an, njuta en stund av ljudet och sen lägga växelväljaren i D och armbågen i "cruise-läge" och sen smyga iväg på torr och solvarm asfalt - den är obeskrivlig! Det vet alla som har ett hobby-fordon som står i ide under vintern. Det här var extra efterlängtat eftersom vi missade hela förra sommaren pga motor-trassel. Nu ska det njutas av årets säsong med alla bilträffar i närheten, så mycket det bara går. Bilen må se ut som en skrotbil i andras ögon, men det är en Chevrolet från 1955, den har V8 och nu fungerar den igen och den är våran alldeles egna - Jag är en lycklig man!!!

Lite nya bilder, trots att den ser precis likadan ut som förra sommaren:

 

2009-05-17 - Musik och skingrad rök!

Nog för att ljudet från motorn räcker för att man ska bli glad, men ibland har jag ändå saknat möjligheten att kunna lyssna på musik i Chevan. Förra helgen monterade jag därför två små dörrhögtalare på en masonitskiva, som jag sågade till så den hade formen av en orginalhögtalare. Sen satte jag den i instrumentpanelen där orginalhögtalaren brukar sitta och stoppade en stereo i handskfacket. Jag hade önskat mig en enkel stereo när jag fyllde och hade turen att få den också! Den saknar CD-spelare och har i stället USB-uttag, minneskort-läsare och vanlig 3,5 mm ingång och det passar mig perfekt - enkelt och bra och inga rörliga delar. Eftersom den inte har CD-spelare är den heller inte lika djup som en vanlig stereo så den ryms lätt i ett litet handskfack. Den heter Denver CAU-415 och finns bla på NetOnNet och Kjell & Company. Jag var inte ute efter "perfekt ljud" utan ville bara kunna lyssna på musik utan att behöva göra åverkan i bilen och det funkade perfekt. Syns ingenting förrän man öppnar handskfacket och låter ändå, tillräckligt för mitt behov.

För några dagar sen tyckte jag det kom vit rök ur avgasrören, precis när jag startade den. Efter några sekunder slutade det men för varje kallstart tyckte jag det blev mer och mer. Vit rök - vatten i förbränningsrummen... Kändes trist om det skulle vara topplockspackningarna (eller nåt värre), men motorn gick ju bra. Insuget hade jag bytt så det låg väl närmare till hands att det hade med saken att göra, trots att jag tyckte jag var så noga med packningar och åtdragningsmoment. Men så var det - flera av bultarna gick att efterdra. Jag trodde inte dom skulle behöva efterdras på ett gjutjärnsinsug, men nu är det gjort i alla fall och då slutade den ryka. Jag måste ha slarvat. Bytte olja och filter sen efter att jag var säker på att den hade slutat ryka - vill inte ha vatten- och glykol-rester i oljan. Glad igen!

 

2009-05-30 - Dragracing

Vi är lyckligt lottade i Eskilstuna-trakten! Tack vare Rod & Kustom Scandinavia finns sen några år tillbaka flera roliga Dragracing-evenemang på Kjula flygplats precis utanför Eskilstuna. Idag var det dags för årets första - Mälardalen Open. Kalasfint väder och bra arrangemang (som dom brukar skämma bort oss med) gjorde dagen perfekt. Kameran fick jobba lite också och jag la mina bilder här.

 

2009-06-17 - Hur dum får man vara...

Jag säger som Sverker i Plus: "Säg den glädje som varar!". Det visade sig att automatlådan visst läcker fortfarande, fast inte från bakkanten som förut. Det var väl där det var mest öppet förut och nu när jag har bytt bakre packboxen hittas nya vägar i stället, som kanske inte står lika vidöppna som den bakre packboxen gjorde tidigare. Antagligen är det den främre packboxen som läcker den här gången och det var ju oerhört klantigt att jag inte bytte den också när jag hade lådan lös under vintern - det borde jag ju ha kunnat räkna ut med vilken kroppsdel som helst att jag skulle behöva göra!

Jag håller ett öga på hur det utvecklar sig och fyller på olja så länge. Det vore skönt att slippa ta ner lådan nu, så jag hoppas det klarar sig över sommaren. Det verkar visserligen inte vara särskilt svårt att byta den främre packboxen (när man väl har lådan nere), men gör jag bara det är det antagligen nåt nytt ställe som visar sig ha problem i stället. Och jag vet heller inte om jag är så sugen att lägga pengar och jobb på att renovera en gjutjärns Powerglide - blytung, tvåväxlad och med 1:1-utväxling på högsta växeln känns inte så kul. En TH350 vore väl enklast att byta till, då tjänar man en del vikt och får visserligen en växel till men det är samma 1:1 på högsta växeln så man vinner ingenting i bränsleförbrukning på landsväg. Samtidigt drar det ju med sig en hel del kostnader förutom själva lådan (delar för ca 4000 kr i USA som sen ska hem), innan man har den på plats och fungerande. Jag klurar vidare och går och köper en lott!


2009-07-18 - Hot Rod Reunion 2009

För andra gången hade vi nöjet att besöka Hot Rod Reunion med Chevan. Förra året blev det ju svensson-bilsparkeringen med Audin och bussen därifrån till träffområdet, vilket visserligen funkade toppen, men det var inte på långa vägar lika kul! Vädret var toppen och hur mycket coola bilar som helst. Nedan är några smakprov-bilder och resten (ca 160 st) la jag ut på Nailheads forum.

 

Fikaträff i Skogstorp på tisdagar!

Varje tisdag mellan 18-20 under maj-september är det Fikaträff för alla som har eller bara är intresserade av entusiast-fordon. Det brukar dyka upp både gamla bilar, pickuper, moppar och hojar. Träffarna äger rum vid Gula Rosen (gamla kiosken, mitt emot Konsum) i Skogstorp och ett besök rekommenderas varmt. Det är bara kul om vi blir fler! Vi snackar, fikar, beundrar, tittar under huvar och utbyter erfarenheter. Tack till brorsan och Ola för att ni tog initiativet till träffarna! En flitig fotograf på Skogstorps-träffarna är Per och han lägger ut sina bilder här.

Här är jag och grannen Kjell på väg just dit, en varm och solig sommarkväll (tredje bilden nedan är tagen av just Per):

 

2009-07-31 - Besiktning

Härom dagen var det dags för Chevans andra besiktning. En anmärkning fick jag och den hemläxan bestod i att se till att vänstra bakbromsen gör nån nytta. Bakaxlen läcker ut olja i bromstrumman och tar bort nästan all bromsverkan på det hjulet. Nu var det inte så enkelt att det bara var att byta nån packbox utan hjullagret måste bytas, för det är där tätningen mot bakaxel-röret sitter och själva hjullagret måste pressas bort och det nya måste sedan pressas dit. Dom arbetsmomenten lämnar jag nog bort. Bromsbackarna ska bytas också och samma sak ska göras på båda sidorna, för det lär ju bara vara en tidsfråga innan samma sak händer på andra sidan. Synd bara att det ska behöva ta sån tid för dom nya hjullagren att komma hem från USA - jag vill fixa det och sen ombesikta, så det blir överstökat!

 

2009-09-18 - Ombesiktad och godkänd

Efter tre veckor kom dom nya hjullagren från USA (är man snål får man vänta) och dom är nu bytta och bakaxeln läcker inte längre ut olja i trumman. Jag tog ur drivaxlarna och lämnade sen bort jobbet att pressa bort dom gamla hjullagren och pressa dit nya lager på axlarna, det blev perfekt utfört! Bilen fick sen nya bromsbackar bak och är nu ombesiktad med perfekt fungerande bakbromsar och därmed redo för två års tjänstgöring innan det är dags nästa gång. Känns toppen att veta inför våren!

Det börjar bli dags att fundera över vad som ska göras med bilen i vinter, eller snarare om det är nåt som måste göras. Läckaget från lådans främre packbox är visst inte så stort, det har knappt märkts under sommaren. Så jag är tveksam till om jag orkar ta ner lådan av den anledningen. Fast gör jag det inte kommer jag säkert att ångra mig nästa sommar... Packboxen på diffklumpen måste i alla fall bytas och solenoiden till startmotorn också, sen ska jag byta till spin-on oljefilter i samband med oljebyte. Inga stora grejor med andra ord, som det ser ut nu i alla fall. Kanske kommer på mer framöver.

 

2009-09-19 - Årets sista Dragracing-tävling på Kjula Dragway

Som vanligt när Ulrika rattar Chevan satt hon med stort smile i ansiktet. Den här dagen i nybesiktad och godkänd Cheva. Jag satt bredvid i framsoffan och Lisa i baksätet. Det var en vacker sensommar-morgon och vi var på väg till årets sista evenemang på Kjula Dragway (Eskilstuna Flygplats) utanför Eskilstuna. Det blev en perfekt dag!

Jag försökte dra i mig så mycket jag bara kunde av sensommar-solen, dom fina bilarna, allt underbart motorljud och dom fina framhjuls-lyften på strippen så att det finns sparat inombords under vintern. Bara tanken på doften av bränt gummi och ljudet från öppna headers kan ju pigga upp en mörk vinterdag, så det gäller att försöka lagra så mycket som möjligt!

Det har blivit så mycket text på sidan på sista tiden, så jag kände att det behövdes lite färg-klickar nu:

Här finns resten av bilderna vi tog på lördagen.

 

2009-10-10 - Oktobernöje

Släktmiddag stod på programmet inför dagen och hur gör man en sån roligare? Tar Chevan dit så klart! Solen sken denna kyliga oktoberdag. Synen gjorde mig på strålande humör - min fina fru i vår fina bil! John har i vanlig ordning svårt vara naturlig när han ser en kamera riktas mot sig.

 

2009-11-21 - Missnöje

Solen har inte visat sig på... jag vet inte hur länge. Men idag sken solen från klarblå himmel och jag gick ner till garaget med ett leende och tänkte backa ut Chevan på gården för att den skulle få gå en stund. Bytte olja och filter härom veckan, annars har jag inte rört bilen pga tids- och motivationsbrist. Hur som helst, det visade sig att kylaren läcker vilket den inte gjort tidigare. Dessutom låter nånting om motorn, nåt som inte ska låta. Suck!

Det låter inte alls som missljudet i förra motorn, det här är ett lättare och oregelbundet missljud och det låter som det kommer framifrån motorn. Lyssnade med stetoskop på massor av ställen men kunde inte lokalisera det. Ska testa att haka av fläktremmen och se om det kommer från vattenpumpen. Då kan jag också lägga handen på och lyssna på kamkåpan. Ventilerna har jag tänkt justera länge men nu finns en anledning att se till att få det gjort.

Jag hörde antydan till det här ljudet mot slutet av sommaren, men nu lät det mera. När motorn hade blivit varm hördes det inte lika mycket, om ens alls. Det följde inte varvtalet utan är som ett eget litet skrammel, som om nånting skramlar omkring... Ska lyssna mera med stetoskopet, även mot tråget. Oljetrycket är bra och motorn verkar gå bra, men det känns inte bra.

 

2010-06-20 - Tillbaka på vägen igen

Under felsökningen efter missljudet i slutet på förra året trodde jag det läckte kylarvätska i motorn efter att ha sett oljan skifta i grön färg under ventilkåporna. Jag tappade sugen helt och gav upp - behövde ladda om och samla tankarna. Vid årsskiftet stuvade jag om i tillvaron, slutade snusa och började träna igen och det var välbehövligt för kort därefter sköt jag byxknappen på jeansen när jag hade lossat bältet. Vågen visade mycket och på tok för få av dom kilona var av rätt sort. Som utpräglad "en sak i taget-människa" fokuserade jag på hälsan och lät bilen vara.

I januari bestämde jag mig i alla fall för att kolla hur det stod till med motorn och upptäckte då att det nog inte var nån kylarvätska i oljan. Det såg bara grönaktigt ut i pann-lampans (diod-lampa) dumma sken. När jag tappade ur första skvätten olja såg den hur fin ut som helst (tack för tipset, "Y-block" på Nailheads). Granskade den i genomskinlig plastbytta ute i dagsljuset, men så fort jag tittade på den inne i garaget i pannlampans sken såg det grönaktigt ut igen. Skönt, men tröttsamt med all oro i onödan. Dumma pannlampa!

Jag har haft kylaren inlämnad, men den var bortom räddning så en begagnad har köpts och den gör sitt jobb bra. Olja och filter är bytta igen och för några veckor sen var det dags att starta och provköra bilen för att se hur det stod till med det där med missljudet i motorn. Justerade oljenivån i både bakaxel och växellåda för att kompensera för det dom har läckt ur sig under vintern och sen var det dags. Till min förvåning och glädje gick den riktigt bra och ljudet var inte kvar. Jag bytte olja till 10-30 den gången och jag vet inte hur stor skillnad det gör, men tyst är den i alla fall. Övriga brister kvarstår, såsom pyspunkan på ena framhjulet, att bilen drar lite åt vänster, bakaxeln läcker lite, liksom automatlådan samt en rad mindre fel och irritationsmoment, men vad gör väl det när man kan köra med bilen igen och sommaren är här!!!

Enda synliga skillnaden på bilen från förra sommaren är inte så synlig. Bilen fick en strykning med linolja på bakluckan och taket som belöning när den startade och gick så tyst. Detta för att den ska tåla eventuellt regn bättre utan att behöva ge avkall på patinan. Ser aningen mörkare ut, men inte alls mycket. Kanske kommer jag att ångra det bittert den dan bilen ska få ny färg - det visar sig. I så fall ska jag starta en ny websida om att man inte ska smeta linolja på gamla bilars karosser.

Här kommer bilder från ett par träffar som vi har besökt - Chevan, jag och dottern Lisa. Först en liten men schysst träff på SHRA i Eskilstuna i början av juni:

Sen var vi på Blacksmith Nats på Kjula flygplats den 19 juni:

 

2010-10-06 - Två tum bredare

Ända sen vi skaffade Chevan har jag velat skaffa bredare fälgar. Det är ju ingen prestandabil, så det är enbart av kosmetiska skäl, för att få ett djupare utseende på fälgarna. Svarta plåtfälgar ska det vara och orginalfälgarna är egentligen dom ultimata rent utseendemässigt, men jag tyckte det kändes synd att kapa i och bredda dom. Så den mest prisvärda lösningen blev att skaffa en uppsättning 80-tals Caprice-fälgar i dimensionen 7x15 tum. Inte riktigt lika snygga i fälgcentrum som 55-56 orginalfälgar, men bra nära. Det kändes både viktigt och roligt att för en gångs skull skaffa nånting till och göra nånting med bilen som inte bara handlar om reparation, även om jag förstår att det inte gör så stor skillnad i andras ögon.

Däcken är samma 225x75x15 som förut. Hade varit kul med 255-däck bak, men nån hejd på utgifterna får det vara! Bak var det nätt och jämnt att det gick att få på hjulen med tanke på det raka hjulhusets ovankant. Skulle man vilja ha bredare däck måste man lossa stötdämparen så att bakaxeln kan hänga ner mer medan man monterar. Så här blev det i alla fall - väldigt lika utseende, men mera djup i fälgarna, precis som jag ville ha (översta bilderna är gamla fälgarna och nedersta är dom nya) och jag är jättenöjd!

Sommaren 2010 bara flög förbi känns det som. Jag blev av med jobbet efter att hela IT-avdelningen upphörde och jag jobbade min sista dag i maj. Stora delar av sommaren flöt liksom livet förbi utan att jag fattade att tiden gick eller att jag borde göra nåt (som att söka jobb eller åtminstone njuta av sommaren). När barnens sommarlov var slut deppade jag ner mig ett tag, men har nu satt igång att leta jobb på allvar och det känns bra.

Men bil-mässigt har det varit en bra sommar! Chevan har funkat bra och sen jag drog ny kabel mellan tändningslåset och startmotor-solenoiden så klickar inte startmotorn längre. Nu startar den alltid fint, oavsett om motorn är varm eller kall.

 

2010-10-17 - Vita ränder och gula löv

Jag har med flit låtit bli att tvätta bort det blåaktiga skiktet på däckens vita ränder av den enkla anledningen att jag tyckte det matchade färgen (den ena av dom) på bilen. Kändes också som att det totala synintrycket skulle bli för brokigt med alla färger på bilen tillsammans med vita ränder på däcken, så därför jag har låtit dom vara blåaktiga. Folk har säkert tittat snett och undrat om jag inte fattat att det ska tvättas bort, men sånt får man bjuda på. Meeen, nu med dom nya fälgarna på plats fick jag ett ryck och tvättade fram den vita färgen. Så här i efterhand vet jag inte om det blev bättre eller sämre. I vilket fall så gillar jag både bilder på Chevan och höstbilder, så här kommer några färska bilder med båda motiven:

I vinter ska jag bygga en stötdämparbalk av lite fyrkantsrör, som ska bultas i ramen. Som standard sitter stötdämparnas övre fäste i bagagerums-golvet och det syns att det har tagit stryk sen tidigare och jag vill inte att det blir värre. Nåt mer är inte planerat än så länge men det kanske hinner ändra sig innan våren är tillbaka.

 

2010-11-24 - Kylar-inkontinens

Stack in näsan i garaget igår efter att ha skaffat en glykolprovare. Jag tänkte kolla glykolhalten i Chevan ifall man skulle bli åksugen nån kall dag framöver. Men det fanns ingen kylarvätska att doppa i eller rättare sagt - det var för låg nivå. Tittade runt på kylaren och såg att den har läckt på framsidan. Det måste ha uppstått nu när bilen har stått ett tag för jag körde den ganska mycket i samband med oljebyte för några veckor sen och då var det inga bekymmer. Eftersom jag köpte en begagnad kylare förra vintern när orginalkylaren var slut så tänkte jag den här gången börja med att testa kylartätning. Funkar inte det tar jag ur kylaren och lämnar in den för kontroll. Men bedömer dom den som slut, som den förra var, tänker jag inte skaffa en begagnad en gång till utan då får det bli en ny. Det blir både tröttsamt och oekonomiskt om samma fel måste åtgärdas varje vinter.

 

2010-11-27 - Stämningsfullt

Första advent i morgon och det har stökats inne och för att inte Chevan ska känna sig bortglömd så har jag utomhuspysslat lite. Vi själva blir glada av synen och grannen mitt emot, som också har en gammal Cheva, blir säkert på gott humör han med. Men jag funderar faktiskt lite på vad alla andra tänker - alla dom som inte ser att det är ett Chevrolet-emblem? Det blev kanske lite väl framträdande också, för jag hittade inte mindre än 6 meter ljusslang och 3-4 meter hade nog varit mera lagom. Äh, jag är nöjd!

 

2011-01-02 - Lek i snön!

Undrar om man nånsin blir för stor för att roas av att sladda runt i snö med bil? Det verkar inte så... Tog ut Chevan idag och hade lite kul bland minusgrader och plogvallar. Svängde bort till brorsan och det väckte hans leklust också.

 

2011-01-11 - Brorsans jätte, en amerikansk Viking!

Precis som jag skrev överst på den här sidan så var starten till köpet av vår Cheva -55 att brorsan och hans fru köpte en cool Cheva från 1950. Igår inträffade ett tronskifte i deras bilpark och eftersom deras Cheva hade en anvgörande roll för vårt gammelbils-köp vill jag nämna det här. I somras sålde dom Chevan till förmån för ett nytt projekt och det nätta lilla projektet anlände igår kväll med specialtransport från Eurotransport. Lossningen blev lite mer äventyrlig än det var tänkt, för dels ville inte det nyanlända projektet starta utan fick vinschas ner och sen kom inte transportbilen iväg eftersom hela parkeringen var en enda stor isplan - bakhjulen bara spann. Vi fick åka runt och leta upp sand och också lägga kättingar under hjulen för att han skulle komma iväg. Sen efter ett antal fruktlösa startförsök så fick den gamle Vikingen bogseras hem och står nu äntligen (köptes i somras) på plats vid sitt nya hem. Grattis till tillökningen, brorsan!

Passade på att knäppa några bilder innan och efter. Kan en lastbil bli coolare än så här? En Chevrolet Viking C60 från 1959:

Man skulle kunna ha invändningar mot att bilderna är aningen mörka, men det var kväll och bilderna jag tog med blixt blev bara skräp, så det fick duga. Brorsan har lagt ut lite fler bilder här.

 

2012-07-23 - Hot Rod Reunion!

En dyster väderprognos hade veckan inför årets höjdpunkt skapat viss osäkerhet, men det blev en kalasdag! Den här träffen är verkligen superkul med coola roddar, knäppa byggen, galna körningar på strippen och en otroligt skön atmosfär. Det här kommer man att må bra av länge. Tack Kjelle och alla andra som gjorde årets Reunion så kul!

Här är lite fler bilder som kameran fångade.

 

2012-07-27 - Glatt och trevligt!

Gick ut och med trasa och linolja och tänkte stryka taket och bakluckan igen, som jag har gjort tidigare. Men den här gången vet jag inte riktigt vad som hände. Hela karossen fick sig visst en omgång och jag stod där sen och njut av både doften och gillade resultatet. Knäppte en bild på resultatet ett par dagar senare:

 

2012-10-07 - Motorträff i Katrineholm!

Av en slump fick jag nys om den här bilträffen i Katrineholm. Brorsan ringde om annat och nämnde det lite hastigt. Jag stoppade mat i magen, gläntade på dörren till garaget och frågade om Chevan var sugen på en åktur. Det var första dagen med solsken på länge så både jag och bilen var överens om att vi självklart skulle ge oss iväg.

Det blev en jätteskön dag att ta med sig in i vintermörkret. Schysst miljö i Värmbols industriområde och en väldigt trivsam atmosfär över huvud taget - man bara gick och myste i solen. Kanonbra träff! Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, men tog ändå några bilder med stenålders-mobilen.

Här finns mer att titta på från dagen i Katrineholm.

 

 

 

Fortsättning följer... Hoppa upp till början igen!